"Een vertrouwenspersoon is als een licht in het donker:
het helpt je om de weg te vinden en geeft je een gevoel van veiligheid en vertrouwen."

Van de Nederlandse werknemers heeft 16% te maken met ongewenst gedrag van collega’s. Vaak wordt dit afgedaan als een grapje. Ongewenste omgangsvormen kunnen echter leiden tot (langdurig) ziekteverzuim of onnodig verloop. Van belang is dat medewerkers weten waar ze terecht kunnen en dat de organisatie het serieus oppakt.

De afgelopen tijd is steeds vaker in het nieuws te zien dat een veilige werkomgeving niet binnen iedere organisatie vanzelfsprekend is. Seksuele intimidatie en pestgedrag zijn bijvoorbeeld onderwerpen die we bij bepaalde bedrijven voorbij hebben zien komen. Op dit eerste plaats is dit erg kwalijk voor de medewerkers die hier mee te maken hebben, maar ook het imago van uw organisatie kan hier grote schade aan ondervinden. Wanneer uw organisatie hiermee negatief in het nieuws komt, kan het zijn dat mensen een negatieve associatie krijgen en dat medewerkers niet graag werkzaam willen zijn binnen uw bedrijf.

Een veilige werkomgeving hoort een prioriteit te zijn van ieder managementteam. 

Een Fides vertrouwenspersoon helpt uw werknemers bij :

  • Opvang en begeleiding 
  •  Het bespreekbaar maken van het ongewenste gedrag. Een werknemer hoeft geen toestemming te vragen aan zijn leidinggevende om contact op te nemen met een vertrouwenspersoon
  • Bieden van luisterend oor en ondersteuning aan werknemers die zich zorgen maken
    over ongewenst gedrag en dit in vertrouwen willen bespreken
  • Adviseren bij het opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak om het ongewenst gedrag aan te pakken, bijvoorbeeld middels een actief preventiebeleid en training en voorlichting aan uw werknemers en/of leidinggevenden
  • Begeleiden van werknemers bij het indienen van een klacht en hun eventueel bijstaan bij overleg met management en HR.
  • Zorgen voor anonimiteit en vertrouwelijkheid voor werknemers die een klacht indienen
  • Signaleren en (on)gevraagd uw bedrijf adviseren middels het verzamelen en analyseren van gegevens en het rapporteren aan het management over trends en patronen van ongewenst gedrag middels een jaarverslag en/of tussentijds overleg

Een goede aanpak van ongewenst gedrag op de werkvloer is cruciaal om een veilige en respectvolle werkomgeving te creëren. Het is belangrijk om te benadrukken dat leidinggevenden een actief en leidend voorbeeld moeten geven als het gaat om het voorkomen en aanpakken van ongewenst gedrag op het werk.