Vertrouwenspersoon Integriteit
Voor betrouwbare begeleiding bij misstanden in uw organisatie
De belangrijkste taak is het bieden van een veilige en vertrouwelijke omgeving waarin werknemers eventuele zorgen, klachten of meldingen over integriteitskwesties kunnen bespreken.
Voorbeeld van integriteitskwesties zijn fraude of diefstal.
De wet ‘Huis voor Klokkenluiders’ geldt vanaf 1 juli 2016. Deze wet regelt de mogelijkheden en bescherming van werknemers die een misstand willen melden. Organisaties van meer dan vijftig medewerkers zijn verplicht om een interne meldregeling integriteit te hebben. Deze wet verbetert de mogelijkheden om veilig misstanden te melden. Daarnaast biedt de wet bescherming van de melder en de vertrouwenspersoon integriteit. Zo mag de werkgever de werknemer niet benadelen omdat hij een melding gedaan heeft, bijvoorbeeld door onverwacht ontslag of overplaatsing naar een andere afdeling.
Met een klachtenprocedure biedt uw bedrijf uw werknemers de mogelijkheid om een ongewenste
omgangsvormen situatie formeel te laten onderzoeken. Het voordeel van een vertrouwenspersoon is dat u uw medewerkers de kans biedt om middels gesprekken te zoeken naar een (informele) oplossing. Op deze manier draagt u zelf als werkgever bij aan een zorgvuldige behandeling van de klacht.
Als extern vertrouwenspersoon integriteit willen wij organisaties helpen bij het bevorderen van een cultuur van integriteit en ethisch gedrag. Onze vertrouwelijkheid, professionele aanpak en kennis van integriteitskwesties stelt ons in staat om u een effectieve ondersteuning te bieden.
Laten we samenwerken om integriteit te waarborgen en een positieve impact te hebben op uw organisatie.